SALIHARJOITTELUN ABC

Saliharjoittelu sopii lähtökohtaisesti kaikille, ikään tai kuntoon katsomatta.

MITÄ SIELLÄ SALILLA TEHDÄÄN?

Saliharjoittelua tehdään laitteilla ja vapaapainoilla. Salilla käy ja voi käydä kaiken ikäiset sekä kuntoiset. Suosittelemme aloittavaa treenaria tutustumaan ensin laitteisiin ja vasta myöhemmin vapaapainoihin. Laitteissa on painopakka, josta voi helposti kokeilla itselleen sopivan vastuksen. Jumpat ovat myös aloittajalle helppo tapa nostaa kuntoa, kun treeni on valmiiksi suunniteltu ja ohjaaja neuvoo.

Yksittäistä liikettä tehdään yleensä 10-12 toistoa kolme kertaa, sarjojen välissä 1-2min tauot. Hyvä paino on sellainen, joka tuntuu sarjan lopussa tiukalta. Aloittelijalle suosittelemme alkuun yksijakoista ohjelmaa, eli koko kropan treenaamista kerralla. Tunnissa kerkeää yleensä hyvin treenaamaan koko kropan, eli koko päivää ei tarvitse varata treenille. Treenien edistyessä saliohjelmaa voi jakaa kahteen tai usempaan osaan (esim. ylä- ja alakroppa).

IMG_0419-11.JPG
Nimetön suunn.malli(7).png

MITÄ MUKAAN?

Treenille tarvitset mukaasi mukavat liikuntaan sopivat vaatteet, pukukaappiin lukon (löytyy myös lainaksi), vesipullon sekä puhtaat sisäliikuntakengät. Jotkut tykkäävät myös käyttää salihanskoja, mutta pärjäät loistavasti ilmankin. Salitreeniin välineet löytyvät jo siis luultavasti valmiiksi kotoa!

Jumppiin löydät kaikki tarvittavat välineet meiltä, mutta voit halutessasi ottaa omat nyrkkeilyhanskat Kuntonyrkkeilyyn mukaan tai oman joogamaton Joogaan. Rauhallisilla jumppatunneilla ollaan yleensä sukkasillaan.

KUINKA USEIN?

Liikunnasta seuraa monia terveyshyötyjä, kun liikunta on säännöllistä ja monipuolista. Virallinen liikuntasuositus aikuisille löytyy täältä.

Salipuolella syntyy tuloksia 2-3 krt viikossa treenaamalla,. Toki kaikki liikunta on aina hyödyksi ja esimerkiksi kerta viikossa on parempi kuin nolla kertaa viikossa. Tuloksia kehonkoostumuksessa ja voimatasoissa aloittelija voi odottaa yleensä suhteellisen nopeasti, jopa ensimmäisen kuukauden aikana. Kehitys on alussa nopeinta ja tasaantuu, kun kroppa tottuu liikuntaan. 

Lihaskuntoharjoittelun oheen suosittelemme aerobista liikuntaa, liikkuvuusharjoitteita sekä kehonhuoltoa, jotta kroppasi voi mahdollisimman hyvin!

IMG_0390-5.JPG
Muut tilat.jpeg

MISTÄ APUA ALKUUN?

Henkilökuntamme näyttää sinulle aloittaessasi tilat ja tarvittaessa laitteiden perustoiminnot. Ensimmäistä kertaa salilla treenaavalle suosittelemme Personal Trainerin tapaamista ja henkilökohtaisen saliohjelman hankkimista. Alkuun pääsee toki myös itsenäisesti tai kokeneemman kaverin kanssa, mutta saliharjoittelun aloittaminen on huomattavasti helpompaa ammattilaisen kanssa. Valmentaja pitää huolen siitä, että treenaat turvallisesti ja tehokkaasti. Näin voit odottaa myös parempia tuloksia. Jumpat ovat aloittajalle helppo tapa liikkua, kun treeniä ei tarvitse itse suunnitella ja ohjaaja pitää silmällä, että tekniikka pysyy kasassa.

Meiltä löydät myös Fysioterapeutin, mikäli olet aloittamassa saliharjoittelua kuntoutuksen tukena.

Venyttelytila alakerta_edited.jpg

MITÄ JOS JÄNNITTÄÄ?

Koskaan ei ole liian aikaista tai liian myöhäistä aloittaa liikuntaa. Kuntosalille tullaan kohottamaan kuntoa, eli sinun ei tarvitse olla jo valmiiksi hyvässä kunnossa. Kaikki liikunta on kotiin päin, eli vaikka kerkeäisit tässä hetkessä treenille "vain" kerran viikossa, se on parempi kuin ei mitään. Vidalla treenaa kaikenlaisia treenaajia ja viihdyt meillä varmasti. Jos mahdollista, nappaa ainakin ensimmäisille kerroille kaveri mukaan - tutun ihmisen kanssa on kivempi tutustua saliin ja treenaamiseen kuin yksin.

Me autamme sinut alkuun - saat veloituksetta kokeilla viikon kaikkia palveluitamme ennen ostopäätöstä, ilman sitoutumista jatkoon. Lämpimästi tervetuloa!

Venyttelytila alakerta_edited.jpg